Officieel wedstrijdreglement

Primus Belgisch Kampioenschap Nageltje Klop.

 

  1. Voorbereiding
    • Iedere deelnemer krijgt 1 nagel van 14 cm uitgedeeld door de organisatie.
    • De nagels worden in het blok geklopt tot de nagel nog 13,5 cm boven het blok uitsteekt. Een meetlat is voorzien bij elke tafel ter controle.
    • Er bevinden zich minimum 3 tot maximum 5 spelers rond 1 blok.

 

  1. Start van het spel
    • De hamer wordt door de scheidsrechter op de top van de steel gezet.
    • Nadat de bovenkant van de hamer omgevallen is, mag de speler die hier kloksgewijs het kortst bij zit het spel starten.
    • Tijdens de eerste ronde wordt er enkel op de eigen nagel geklopt.

 

  1. Spelverloop
    • Elke slag begint bij het plaatsen van de hamer naast de eigen nagel.
    • Er dient geslagen te worden in een vloeiende beweging.
    • De hamer wordt doorgegeven aan de speler die links van u staat (met de klok mee).
    • De spelers mogen om de beurt 1 keer slaan.
    • De spelers kiezen zelf of ze op hun eigen nagel slaan of op de nagel van een andere speler.

 

  1. Doel van het spel
    • De speler wiens nagel het eerst volledig in het houtblok zit, gaat meteen door naar de volgende ronde.
      • Een nagel zit pas helemaal in de stronk als uw eigen vingernagel er niet meer onder krijgt.
    • De speler wiens nagel het laatst overblijft, gaat meteen door naar de volgende ronde.
    • Elk spel duurt maximum 7,5 minuten.
    • Indien de maximum toegelaten tijd verstreken is, gaat de speler wiens nagel het minst ver het houtblok steekt door naar de volgende ronde.
    • Finale
      • De 4 of 6 spelers -afhankelijk van het aantal inschrijvingen- die tot de laatste ronde zijn geraakt, zijn finalisten.
      • De finale wordt gespeeld met 4 of 6 spelers, zij spelen eerst het spel zoals beschreven in 4.1 en 4.2.
      • Beide winnaars van het finalespel spelen tegen elkaar om de spijker zo snel mogelijk in het houtblok te krijgen. De speler die dit het snelste doet, wint het kampioenschap.
      • Elke finalist krijgt een krat Primus voor zijn/haar verdiensten.
      • De winnaar krijgt 10 kratten Primus, de runner-up krijgt 3 kratten Primus.

 

  1. Fouten
    • Een speler die zijn eigen nagel of die van een andere speler scheef klopt, dient een beurt over te slaan in de volgende ronde.
    • Een speler die de nagel dubbel raakt, dient een beurt over te slaan in de volgende ronde.
    • Een speler die meer dan 1 slag tijdens zijn beurt geeft, dient een beurt over te slaan in de volgende ronde.

 

  1. Scheidsrechter
    • Elke deelnemer stelt zich bij wijze van inschrijving voor het tornooi kandidaat als scheidsrechter.
    • Elke deelnemer verklaart steeds objectief te oordelen gedurende het spel.
    • Voor elke wedstrijd zal er een scheidsrechter aangeduid worden door de organisatie, gekozen uit de overgebleven deelnemers.
    • Bij problemen kan de scheidsrechter zich steeds wenden tot de algemene organisatie van het Belgisch kampioenschap.

 

  1. Akkoordverklaring
    • Bij inschrijving gaat de deelnemer akkoord met het bovenstaande spelreglement.